Titus Burckhardt – Alchimia. Semnificaţia ei şi imaginea despre lume


Aceasta este prima mea, să îi spunem, recenzie. Am observat, cu plăcere, că multe bloguri se ocupă, aproape exclusiv, de recenzii si că s-a format chiar si un stil. Eu nu voi vorbi despre cărţi recente/în vogă/ş.a., ci doar despre ce ce am citit şi din ce am citit doar despre ce îmi place (nu cred că aţi dori să perorez despre lucrările la care mă obligă formaţia).
După această scurtă declaraţie de intenţii să revin la oile mele (binecunoscut fiind simbolul mielului, atât de utilizat în alchimia occidentală şi mistica cresţină). Cartea se vrea o introducere în alchimie, introducere care merge ,însă, dincolo de generalităţi şi locuri comune, atingând nu de puţine ori aspectele cele mai intime ale subiectului. Cuprinsul cred că oferă o perspectivă mai largă decât cele câteva cuvinte ale mele: I. Originea alchimiei ; II. Natura şi limbajul alchimiei ; III. Înţelepciunea hermetică ; IV. Spirit şi materie ; V. Plante şi metale ; VI. Conversiunea elementelor ; VII. Materia prima ; VIII. Natura universală ; IX. « Natura ştie să învingă natura » ; X. Sulful, argintul-viu şi sarea ; XI. Despre « căsătoria chimică » ; XII. Alchimia rugăciunii ; XIII. Athanorul ; XIV. Povestea lui Nicolas Flamel şi a soţiei sale Perrenelle ; XV.Fazele operei ; XVI. Tabla de smarald.
Titus Burckhardt subliniază cu fermitate încă din primele capitole (dezvoltând ideea până la ultima pagină) că alchimia nu este un procedeu prin care se urmăreşte obţinerea aurului. Este adevărat că acest sens obtuz a fost reţinut de unii aşa-zişi alchimişti ai trecutului, numiţi « arzători de cărbune » pentru faptul că în goana lor lacomă după aur nu faceau decât să experimenteze în gol şi să orbecăie printre substanţe pe care nu le cunoşteau. Din păcate, acest sens este reţinut şi de către contemporaneitatea noastră, dominată de gândirea pozitivistă şi materialistă. Alchimia presupune în primul rând transmutarea sufletului (opera interioară), iar obţinerea pietrei filosofale (opera exterioară) nu este decât însoţirea primeia. Mai mult Burckhardt susţine că opera interioară nu este însoţită în toate cazurile de cea exterioară.
Această idee este absolut corectă, însă am observat că în anumite capitole, în care ar fi trebuit să vorbească mai concret despre diverse materii (mercurul filosofilor, materia primă, fazele operei ş.a.) nu o face, insistând, în schimb, asupra transmutarii interioare. Dar nici despre aceasta nu da prea multe detalii.  Pe de altă parte, este în natura unei introduceri să nu dezvăluie secrete atât de bine păzite ale alchimiei.

Concluzionând, Burckhardt face o prezentare succintă şi corectă (cel puţin aşa imi pare, luând în considerare cursivitatea conceptelor şi a raţionamentelor) a alchimiei, lămurind o serie de simboluri şi noţiuni fundamentale. Cel ce a dorit să ştie ce este alchimia ar trebui să fie satisfăcut in urma lecturii, cel ce doreşte mai mult …. mai are de studiat.

21 comentarii la “Titus Burckhardt – Alchimia. Semnificaţia ei şi imaginea despre lume

  1. inraspar spune:

    In general nu sunt recenzii,ci doar impresii de lectura ,intr-o forma mai mult sau mai putin elaborata.Nici eu nu ma raliez maniei noului,debuturilor sau a bestsellerului,mai degraba celei a recitirilor sau a forarilor dupa pietre pretioase.Ca tot a venit vorba,ma bucur ca ai postat despre o carte la care cred ca ai revenit,mai ales ca teza cartii e seducatoare.

  2. lascaris spune:

    Intr-adevar este a treia oara cand revin asupra cartii, trebuie sa ma fi tradat coperta putin uzata. Cartea este aparuta in 1998, am cumparat-o pe cand eram student si din varii motive nu am dus-o pana la capat (sesiuni, tentatii studentesti etc). Trei, insa, e un numar cu o simbolistica aparte si de data asta am biruit-o.

  3. Alexandru spune:

    Incredibil!Imi propusesem acum cateva zile sa citesc prima mea carte despre alchimie,in urma unor simboluri descoperite aiurea pe un sit si care erau nascocite de alchimisti!Evident,nu stiam cu ce sa incep,dar se pare ca…
    Multumesc pt sfaturile legate de fumatul pipei.Incep sa avansez,incet dar sigur.In definitiv,experienta sta atat la baza alchimiei,cat si a pufaitului corect si tainic al pipei.Ma rog,nu stiu cat de „corect” e in cazul meu,dar tainic sigur e…

  4. lascaris spune:

    Da, pare incredibil. Ma bucur sa aud despre intentiile tale de lectura. Despre ce carte este vorba?

  5. dragos c spune:

    Sa stii ca nici eu nu am terminat cartea pe care-am cumparat-o, la fel, cand eram student. Si tipul asta a mai scos niste carti despre mistica islamica – pe care le-am pierdut…

  6. lascaris spune:

    Da,a fost publicata si lucrarea „Islamul – Introducere in doctrinele esoterice”, tot la editura Herald (intre noi fie spus si eu am pierdut aceasta din urma carte). Dificultatea cartii in discutie rezulta din faptul ca Titus Burckhardt este un adevarat initiat, cu o exprimare si idei insufletite de artele oculte. Alte lucrari de popularizare sunt mai facile, aceasta rezultand din pozitia si pregatirea autorilor, care spre deosebire de Burckhardt nu sunt afundati cu adevarat in alchimie.

  7. alexander spune:

    citeste faurari si alchimisti, scrisa de eliade.
    apoi, mai este o carte foarte frumoasa, Rudolf al II regele alchimistilor, o fresca romanesca a secolului XV-XVI.
    Am si eu cateva subiecte de gen prin blogul meu, cand ai timp sa treci si sa le gasesti prin mormanul de poezii:)

  8. Prospero spune:

    Rămîn mereu uimit de fineţea cu care erau realizate coperţile de carte în perioada anilor ’90. Astăzi ne trezim cu mult ‘zgomot’ grafic. Şi e păcat. Dacă rareori încălcarea principiilor este ea însăşi un principiu, deseori se întîmplă să denotăm o ignoranţă vizuală. Ştiu că în fond nu are legătură cu articolul tău, dar aveam asta pe suflet. 🙂

  9. lascaris spune:

    Da, am observat si eu aceasta tendinta, merge in paralel cu o alta – editurile serioase au schimbat politica, nu mai sunt publicate carti valoroase, asa cum se facea in anii 90, ci tot felul de ciudatenii destinate publicului larg.

  10. minake spune:

    Interesant !
    vreau shi eu aceasta carte! contact pe mail pls daca este inca disponibila ptr a fi cumparata.

  11. lascaris spune:

    M-a surprins comentariul tau. Acest blog nu are nici o legatura cu activitatile lucrative (aducatoare de bani), nu se vinde si nu se cumpara nimic, cu atat mai putin cartile din biblioteca personala.

    Totusi ar putea fi o idee – blogerii care scriu despre carti, fac in acest fel reclama, iar daca descriirile sunt spumoase ar putea trezi si altora pofta, iata premisele unei afaceri. S-ar putea infiinta un anticariat on-line al blogerilor, unde sa se vanda cartile recenzate.

  12. drcraciun spune:

    Auzi, tu crezi in zodii ? Ai vreo parere despre cum se potriveste Balanta cu Sagetatorul (ca ma intereseaza, dar as vea o parere mai personala, nu una standard luata de pe net) ?

  13. lascaris spune:

    Habar nu am. Zodiile ascund, cred, un anumit adevar.
    In privinta potrivirilor, nu stiu ce sa zic, De exemplu intre zodia mea si a sotiei mele se zice (prin carti) ca nu ar fi mare potrivire, dar noi ne intelegem bine (cu micile rafuieli necesare intr-o casatorie evident).

  14. drcraciun spune:

    LOL ! Dar ce zodii sunteti (daca nu sunt indiscret)? Eu sunt Sagetator.

    (Misto raspuns, misto de tot, chiar m-ai facut sa zambesc, chiar m-ai facut fericit cu raspunsul asta al tau acum, nu fac misto, pe bune.)

  15. drcraciun spune:

    Si despre carti si interese despre carti, si alte afaceri, nu stiu daca ati citit ce i-am scris eu lui Vera Wang pe blogul ei (am dat link la mine sub Noen ideele selvbilder, care e postul cu pozele alea de casatorii) (Vera Wang e o designer faimoasa americana care face rochii de mireasa). (nu-mi fac reclama la blog, pot sa zic si aici, am comentat pe blogul ei ca eu visez sa am intr-o zi posibilitatate sa rasfoiesc un catalog cu creatiile ei si sa-mi pot alege din el un eventual costum, barbatesc evident, de casatorie, si am inceput sa-i insir definitiile de la ekteskap-partnerskap-samboerskap ! Mi- a publicat postul la care i-am dat link. N-am mai verificat de atunci sa vad daca mi-a raspuns ceva !) (Americanii astia mi se par ciudati rau cand vine vorba despre sex, avort si casatorii intre homosexuali, total ipocriti dupa parerea mea.)

    Abia astept sa trimit eu un e-mail unei faimoase edituri americane, abia astept ! Este vorba despre Harlequin Romance care publica carti siropoase despre indragostiri sablon plictisitoare, dar care totusi au mare succces si sunt aducatoare de multi bani. O sa-i intreb direct de ce acum, in anul 2011, nu incep si ei sa publice povesti de indragostiri intre persoane gay.

    Uite link la Harolequin Romance (nu le-am scris inca, vreau sa fiu bine pregatit inainte sa indrasnesc sa scriu chiar si un simplu e- mail unei edituri, e totusi vorba de oameni cititi)(Vreau sa le mai studiez si site-ul si alte site-uri despre ei, din ce stiu eu nu au publicat pana acum nimic despre cupluri gay, dar vreau sa fiu sigur de asta inainte sa le scriu.)
    http://www.eharlequin.com/

  16. lascaris spune:

    Multa bafta cu editura. Daca nu te accepta, sunt atatea edituri …

  17. Albert spune:

    ”Vorbeste Mutus Liber” – de departe cea mai buna carte despre alchimie, bazata pe celebrele planse lipsite de text. De ce? Pentru ca dezvaluie secretele acestei stiinte-arte. Transmutarea energiei sexuale in cuplu aceasta este cheia, se mai numeste si Tantra in orient… Si daca mai vedeti si filmul Sex-The Secret Gate to Eden deja ati intrat in tainele Stiintei Initiatice…

  18. lascaris spune:

    Bine ai venit Albert. Iti multumesc pentru informatie, imi voi comanda si eu cartea.

  19. Andra Ionita spune:

    Stie cineva de unde as putea achizitiona aceasta carte?

  20. lascaris spune:

    Eu as sugera sa o cauti sh pe Okazii

Lasă un răspuns

