Concluzii şi predicţii


Ce am urmărit prin acest şir de articole În primul rând am vrut să exorcizez presiunea, sentimentele, oboseala psihică şi toţi demonii pe care i-am acumultat in legătură cu examenul de admitere în profesia de avocat. Apoi mi-aş dori ca cei care vor trece prin acest examen să aibă posibilitatea (dacă vor scormoni puţin pe net) de a obţine (uşor) o serie de informaţii utile, să găsesască răspunsuri la probleme care îi macină, aşa cum m-au măcinat şi pe mine. Într-un cuvânt să beneficieze de experienţa mea.

Examen la Bucureşti versus examen în provincie Bucureştiul are cei mai multi absolventi de Drept (aşa cum este şi normal) la Facultatea de Drept a Universităţii Bucureşti adunându-se desişul facultăţilor particulare. De aici rezultă natural un număr mare de candidaţi. La aceştia însă se adaugă migratorii. Din varii motive unii absolvenţi ai facultaţilor din provincie preferă, din varii motive, să susţină în capitală examenul. Unul din motive ar fi că în provincie situaţia candidaţilor este mult mai bine controlată (ţinută în frâu chiar), iar procentul de promovabilitate în anii trecuti a fost mic. De aci şi presupunerea (în parte întemeiată) că în provincie intră doar cei foarte bine pregătiţi şi cei cu pile zdravene. În Bucureşti, până acum unu-doi ani în urmă, s-a mers pe ideea : să intre cât mai multi, să plătească taxe, iar apoi piata va cerne, oricum marile case de avocatură sunt cele ce iau caimacul, iar noii admişi erau masă de recrutare pentru aceştiu mari actori.

Politica s-a schimbat însă, spuneam că la nivelul UNBR (de la Bucureşti) s-a format un nou curent – admiterea pe criterii cât mai drastice, punctul final fiind examenul grilă. În acest an la Baroul Bucureşti nici până în ziua de azi nu s-au afişat rezultatele (acest lucru poate avea anumite semnificaţii, după cum voi arăta) şi probabil acest lucru se va întâmpla undeva în luna februarie (deci după aproximativ 3 luni de la susţinerea examenului). Această întârziere poate fi pusă şi pe seama scandalului iscat în jurul admiterii la baroul Bucureşti în acest an – multe aparate de emisie–recepţie, subiecte vândute pe la colţuri, pentru cei de afară (să ştie ce au de dictat) şi câteva reportaje la jurnalele de ştiri. În plus se spune că numărul admişilor va fi relativ mic în raport cu numărul candidaţilor (în jur de 2000).

Eu am susţinut examenul la un barou din provincie, bine că nu m-am dus la Bucureşti, aşa cum mă bătea gândul.

Rezultatul Pe data de 10 noiembrie a început seria de examene pentru admiterea în profesie, iar după aproximativ 10 zile s-au afişat rezultatele. Am uitat să spun, în articolul precedent, că în perioada examenelor a fost neobişnuit de cald pentru luna noiembrie, o atmosferă aproape ireală de primăvară spre vară. Când mă întorceam de la examene acasă îmi era cald, îmbracat fiind doar cu o cămaşă şi cu sacoul pe umăr. Această atmosferă mi-a dat un sentiment ciudat, s-au îmbinat în reamintire, toate sesiunile trecute, indiferent că erau de iarnă, de vară sau de toamnă. Rezultatul l-am anunţat în articolul anterior, am luat (în condiţii onorante).

Corectura (la baroul unde am susţinut eu examenul) s-a făcut în condiţii destul de generoase, numărul admişilor a fost peste aşteptările mele (anul trecut au fost primiţi puţini).

Problema pilelor La examenul de admitere în avocatură (dar nu numai) toţi vorbesc (cu mai multe sau mai puţine informaţii) că există un procent semnificativ de piloşi. Eu cred că această bănuială este întemeiată, însă trebuie nuanţată cu următoarele amendamente : 1. Procentul piloşilor nu este chiar aşa de mare (în funcţie de barou, între 10% şi 40%) ; 2. De aici rezultă că aproximativ 60%- 70% intră pe bune ; 3. O parte din cei care au pile nu intră doar pe pile, mai exact au invăţat, provind din familii bune şi (în plus) au şi învăţat ; 4. O ultimă cocluzie ar fi că doar 5-7% intră exclusiv pe pile. Aşa că cine învaţă zdravăn şi este bine motivat, până la urmă reuşeşte. Evident toate aceste procente sunt doar estimări şi bănuieli ale mele – nimic sigur.

Predicţii Cum spuneam, la nivelul conducerii UNBR, există o tendinţă către centralizarea examenului – test grilă şi locaţie unică. Tradiţia examenului de admitere este examen clasic (sinteză) şi locaţii multiple la barourile din ţară, iar schimbarea tradiţiei nu se poate face peste noapte, ci într-un adevărat proces de tranziţie (perioada pe care tocmai o traversăm). Într-un articol anterior am prezentat evoluţia acestui examen până în ziua de azi. Pe scurt în 2008 a fost adoptată OUG 159 care a oferit bazele legale pentru centralizarea examenului. În 2010 OUG 159 a fost declarată neconstituţională. La începutul anului 2010, O.U.G. 159 a fost declarată neconstituţională (de către Curtea Constituţională), dar asta nu a însemnat că vechiul art 16 a recăpătat forţă juridică, căci un act normativ sau un articol odată abrogat rămâne astfel, chiar dacă ulterior actul normativ abrogator a fost declarat neconstituţional (din jurisprudenta CC).

În luna februarie s-a organizat un examen grilă la Sibiu – un experiment pentru a se vedea dacă acest tip de examen poate fi aplicat pentru admiterea în profesia de avocat. Iată că temerile mele se confirmau. Tendinţa inaugurată de OUG 159 se concretiza în acest examen.

Scandalul de la admiterea în 2010 la Baroul Bucureşti va fi probabil folosit pentru a justifica schimbarea modalităţii de admitere în profesie. Argumentele posibile sunt : – noua Lege a avocaturii (promulgată de curând) ; – scandalul de la Baroul Bucureşti ; – faptul că examenul clasic permite corectarea subiectivă a lucrărilor ; – examenul clasic (sinteză) permite mari diferenţe între centrle de examinare din tară (la unele se corectează prea lax iar la altele imposibil de exigent) ; – toate eceste neajunsuri ar fi eliminate printr-un examen grilă într-o locaţie unică (eventual), iar corectura se va face de către calculator. In plus se doreste ca avocatii sa redobandeasca posibilitatea de a fi primiti in corpul magistratilor (judecatori si procurori) fara a mai fi supusi la vreun examen, iar acest lucru se poate face inclusiv prin uniformizarea modalitatilor de admitere.

Mie nu îmi place examenul grilă şi tocmai de aceea m-am grăbit să îmi susţin examenul de admitere în această toamnă (chiar dacă aş fi avut de terminat doctoratul mai înbtâi), căci s-ar putea să fi fost ultimul tren. Soluţia ce se va adopta va rezulta din jocul de interese de la nivelul organelor centrale de conducere (Congresul avocaţilor şi Consiliul UNBR), de aceea nimic nu este sigur.

10 comentarii la “Concluzii şi predicţii

  1. elena agachi spune:

    Multa bafta!

  2. Bail Bonds spune:

    I enjoyed your article. I think I am going to have to subscribe.And good Topic.

  3. Felicitări încă o dată şi succes în noua profesie!

  4. lascaris spune:

    Multumesc M.G. Daca si cand oi avea nevoie de un ajutor sa imi spui. Sper ca aceasta serie de articole sunt de folos si generatiilor urmatoare de candidati.

  5. Amariei Stefan spune:

    Salut …Ma numesc Stefan si am dat si eu examen de intrare in barou in Noiembrie insa ,din pacate, am fost respins.Ti-am citit articolul atent si am sa iau in considerare toate aspectele spuse de tine in ceea ce priveste tehnica invatatului deoarece vreau sa mai incerc odata..daca nu reusesc nici de data aceasta inseamna ca meseria aceasta nu e de mine… As avea o mare rugaminte la tine si anume sa-mi trimiti si mie subiectele de examen aranjate pe fiecare materie ti-as fi recunoscator pe veci:). Idul meu este acmilan_nutu@yahoo.com.Multumesc anticiapat!!!

  6. lascaris spune:

    Ti-am trimis subiectele.
    Documentele atasate contin doar subiectele organizate in tematica, nu si rezolvarea acestora, cu alte cuvinte sunt doar cuprinsul sintezelor. Continutul il construiesti tu, caci nu te-as ajuta daca ti-as trimite sintezele mele.
    Admiterea in avocatura sau in magistratura este ca un drum initiatic pe care trebuie sa il parcurgem singuri. Daca vei concura fara „proptele” atunci singura solutie este sudoarea fruntii. Dupa ce iti vei face sintezele, o sa le stii fiecare virgula, iar pentru fiecare propozitie iti vei aminti de explicatii ce se indind pe multe pagini in cursuri si tratate. Nu uita in materia dreptului procesual de mica reforma de la sfarsitul anului trecut.
    Daca iti vei face singur sintezele, atunci dupa atat efort vei respecta mai mult examenul si munca ta si vei invata pe branci. Dupa multe ore petrecute numai impreuna cu tratatele, codurile, sintezele s.a. iti garantez ca vei lua examenul.
    Bafta!

  7. Dascalescu Mugur spune:

    …am dat si eu anul trecut si am luat 2 din cele 5 examene, civilul -la care sincer nu ma asteptam sa-l iau- si OEPA, care aproape ajunsesem sa o visez.
    Daca se poate te rog sa-mi trimiti si mie subiectele organizate in tematica, deoarece am ajuns la concluzia ca am invatat putin haotic si de aici…rezultatul.
    Cu multumirile anticipate de rigoare, iti doresc mult succes in profesie!

  8. lascaris spune:

    din pacate, nu am reusit sa iti trimit email, imi tot da eroare.

  9. dascalescu mugur spune:

    adresa mea de e-mail este dascalescum2001@yahoo.com
    multumesc anticipat … si mult succes in acivitatea profesionala!

Lasă un răspuns

