Depresie ştiinţifică


Mă aflu în plină şi profunda depresie ştiinţifică.

De ceva vreme nu am mai scris un rând pe blog, tocmai din această cauză.

Încerc să finalizez teza de doctorat, numai că nu mă simt capabil. Totul a mers bine până la setul doi de modificări „sugerate” de conducătoare. După admiterea în avocatură am zis că în două – trei luni finalizez teza, însă m-am pierdut în lecturi, am scris ceva, apoi, încet, încet am scăzut ritmul, până la zero. În lunile noiembrie – decembrie (2011) nu am făcut nimic, nici nu ştiu cum au trecut. Iar din ianuarie mi-am promis că încep în forţă, însă au fost tot felul de zile, cu tot felul de probleme iată că aproape a trecut şi ianuarie.

Când deschid fişierul word unde am teza, mă blochez. Mă uit la aceeaşi frază şi nu ştiu cum să o duc mai departe. Sună telefonul, apare un client. Un proces nou înseamnă bani, deci un beneficiu imediat, nu promisiunea îndepărtată a susţinerii doctoratului. După ce am bătut palma şi am luat onorariul, trebuie să îi fac omului acţiunea, să o depun, să stau de vorbă cu el, şi să i-o susţin în instanţă. Noi motive de amânare pentru munca la teză. Iar zilele trec …

Cred că nu ar trebui să mă mai gândesc atâta la ce va zice profesoara, la ce remarci va face, la ce va găsi nelalocul lui etc., să finalizez odată şi apoi să mai văd. Uşor de zis, dar greu de făcut.

În fiecare zi trag după mine povara finalizării tezei.

Am ajuns la următoarea înţelepciune: toţi cei care fac teze de doctorat pierd timpul şi cheltuie  resurse. Cu câteva excepţii (lucrări fenomenale, care revoluţionează ştiinţa), restul sunt nişte banalităţi plictisitoare, inclusiv lucrarea mea. Toată mândira, în unele cazuri chiar – grandomania, celor care fac un doctarat este goală, alte pagini cu platitudini. Eu am ajuns să prefer să citesc decât să scriu.

8 comentarii la “Depresie ştiinţifică

  1. we spune:

    Cred ca e un fenomen general. Dupa scrierea tezei si dupa sustinere in fata comisiei, omul intra intr-un fel de parasympathetic rebound. Nu mai ai chef de teza, nu mai energie sa schimbi virgulele si punctele. Mie mi-au luat 8 luni sa o dau teza finala, formatata dupa reguli, la universitate. Altora le ia si peste 1 an.
    Si am observat ca metdoa lucratului la teza in paralel cu ce ai de lucru dupa sustinere nu merge. Asa ca am inceput sa lucrez la ea in timpul weekendului. Am pus deoparte cateva sambete si duminici, am schimbat ce era de schimbat, am formatat ce era de formatat si gata.
    Stiu eu, poate chestia asta te ajuta – sa lucrezi la teza nu in timpul sapt., cand ai serviciul tau, ci in weekend. Si cel mai bine ar fi sa iti iei un concediu de 2 sapt., fara plata daca e, si sa te concentrezi numai pe teza.

    O teza de doctorat este dovada formala ca esti matur din punct de vedere stiintific (eu vorbesc din pdv-ul muncii mele), asa ca are valoarea sa, chiar daca nu este rupere de nori si de paradigme. Eu cel putin asa am luat-o. Neluandu-o pe bani si favoruri, ci muncind din greu pt ea, nu vad de ce nu ai avea un pic de mandrie pt. dansa.

  2. lascaris spune:

    Elfule, tu esti lucid, ca deh ai terminat cu teza. Eu nu mai vad clar lucrurile. E buna sugestia ta cu lucratul la sfarsitul saptamanii. Mersi.

  3. Humidor spune:

    La multi ani! :1)

  4. impricinatul spune:

    ia-ti timp sa te gandesti NUMAI la teza in afara programului de lucru. stai o jumatate de ora fara TV, radio, alte carti etc. nu te gandi la nimic in jumatatea de ora cu pricina. numai sa nu pierzi din minte faptul ca la ora X, cand nimeni nu are cum sa dea buzna peste tine, tu deschizi fisierul in word.
    nu te gandi la eventuala revolutie pe care o provoaca, sau nu, o teza de doctorat. gandeste-te doar la faptul ca trebuie sa faci o lucrare corecta stiintific, cauta-i particularitatea oricat de marunta ar fi ea, subliniaz-o, si sustine-ti punctul de vedere. in fond, nu trebuie decat sa creezi o lucrare „rotunda”, bine argumentata, cu minimum de speculatii, care sa ofere un „ceva”, fie acel „ceva” chiar si ceva aparent marunt.
    noi, in ro, avem obsesia lucrarilor magistrale, uitand (cred) ca pasii cei mici sunt cei care conteaza.

  5. mulliganoglu spune:

    stai linistit, lascaris, trece si asta.

    de nu putin timp, doctoratul e etapa de pregatire, nu cercetare de excelenta. pentru cea din urma exista post-PhD.

    succes!

  6. lascaris spune:

    va multumesc tuturor pentru sfaturi. trebuie sa o scot la capat pana la urma.

  7. Dupa indelungi deliberari, (aprox. 2 secunde, ceea ce totusi e ceva timp pt o posibila deliberare), am determinat ca singura teza de doctorat din ultima decada posibil interesanta si aducatoare de vreo informatie noua si posibil mai concret utila pt intreaga omenire este cea din anul 2006 a dr Andreas Fuhls, inginer diplomat absolvent al Institutului de Tehnologie din Berlin- dept de Geodezie si Stiinte geoinformationale, in prezent de meserie asistent tehnic pt cartografiere si topografie terestra, si uneori si conferentiar vizitator in unele departamente de lb engleza si lingvistica generala, care a recalculat in mod corect sfarsitul lumii cf calendarul maya, el urmand sa aiba loc NU in decembrie 2012, ci in anul 2208, (anul Maimutei de Pamant cf calendarul astrologic chinezesc), si de fapt NU va fi nici un adevarat sfarsit al lumii, ci doar un fel de renastere de civilizatie, (iar data de din jurul anului 2200 pare a fi confirmata si de niste texte religios-profetic informative mai vechi ebraice si musulmane).

    Totodata, pot sa anunt ca am determinat, cu ajutorul unor bloggeri absolventi ai unor diverse scoli si universitati publice din Romania, care mi-au dat de gandit la aceasta tema, ca de fapt ceea ce se numeste Apocalipsa nu va fi cumva vreo catastrofa cosmica sau terestra, ci de fapt va fi reprezentata de introducerea pe piata la nivel de accesibilitate si consum de masa de roboti androizi umanoizi de acest tip, (prezentat mai jos), japonez, la acel moment deveniti mai ieftini deoarece vor fi made in China, care vor inlocui treptat treptat o gramada de oameni ai muncii de tip functionar birocrat sau lucrator profesionist sau amator in sectorul economic al diverselor servicii utile omenirii, inclusiv cele sexuale, ceea ce intr-adevar, pt unii va reprezenta un avevarat Rai pe pamant, iar pt altii, (sper ca mai putini), un fel de posibil Iad:

  8. Ce mai faci ? Ce zi ti-ai ales de Babe (1-9 martie) ca sa fie a ta ? Eu mi-am ales 6, si a fost o zi senina, cu cer bleu dimineata si bleu-gri dupa amiaza, fara soare prea proeminent, chiar placut optimista la temperatura dimineata, insa neasteptat de din ce in ce mai friguroasa pe vreme ce a progresat. (7 a fost o zi ingrozitoare, cu vant si ploaie, iar 8 a fost o zi cu mult soare).

Lasă un răspuns

