Bain-marie sau de la alchimie la bucătărie


Prima oară am auzit această expresie,pe când eram copil, în bucătăria naşei mele. Dacă tot am amintit – când intram în casa ei mă simţeam de parcă timpul s-ar fi oprit în vremuri mai fericite (cele de dinainte de 47), mirosurile, mobilierul, lucrurile mici (de exemplu o râşniţă de alamă, un ceas cu tambur, o maşină de cusut, o pendulă) îmi insuflau sentimente confuze, neliniştitoare, dar plăcute. „Bains-marie” îmi suna exotic, dintr-o altă lume (familii bune unde copii învăţau franceza în paralel cu româna); unde mai pui că în bucătărie mai erau folosite expresii necunoscute societătii proletare din anii 80, ca de exemplu « unt de lemn ». Ce bune erau prăjiturile burghezo-moşieresti (mai ales crema de zahăr ars pregătită sub forma unei insule plutitoare).

Procedeul „bains-marie” nu a fost inventat, însă, în bucătărie, ci în alchimie. După toate probabilităţile inventatorul este o femeie – Maria Evreica (Alexandria, secolul IV). Vârsta de aur a alchimiei alexandrine durează de la sfârşitul secolului al III–lea până la începutul celui de-al V-lea. Alchimistii din Alexandria aparţineau diferitelor religii (creştinism, iudaism, vechi religii păgâne), dar profesau acelaşi iluminism al doctrinelor teosofice analoge. Trebuie remarcat rolul important jucat de femei în această perioadă, printre acestea numărându-se şi Maria Evreica. Aceasta are în palmares şi Kerotakis-ul – un vas închis în care foiţe subţiri de aramă şi alte metale puteau fi expuse acţiunii diferiţilor vapori.

Prin procedeul numit bains-marie se urmărea încălzirea naturală, neinvazivă a unor substanţe, aşa cum se întâmplă în « pântecul Pământului». Expresia vine din latina medievală – balneum (sau balineum) Mariae (mot-à-mot înseamnă baia Mariei), de unde şi franţuzescul bain de Marie sau bain-marie.

În toată povestea asta pot fi reţinute câteva puncte de reper : femei, alchimie şi bucătărie. Mă întreb dacă procedeul vine dinspre alchimie spre bucătărie sau dinspre bucătărie spre alchimie şi iarăşi în bucătărie.

2 comentarii la “Bain-marie sau de la alchimie la bucătărie

  1. Animaliciul81 spune:

    Hai ca incepi sa scrii din ce in ce mai binne 😛

  2. lascaris spune:

    Multumesc Animaliciule

Lasă un comentariu