Filtre pentru pipă


Filtre Carbon Prima mea pipă avea un condensator metalic, care se înnegrea cu o substanţă lipicioasă şi urât mirositoare. Operaţiunea de curătare o faceam sub jet de apă, cu săpun, aşa am pierdut (prin scurgere) câteva condensatoare. Nu eram multumit de această soluţie, aşa că am încercat să adaptez filtre de ţigări – din diverse motive nu mi-a reuşit.

Câţiva ani de zile nu am mai fumat, însă, în această perioadă, mi-am achiziţionat, cu încântare, o pipă nouă şi o cutie de filtre (Vauen Dr. Perl 9mm). Intrasem în lumea civilizată.

Filtrele de pipă se prezintă sub forma unui cilindru de 9 mm (sunt unele pipe cu filtru de 6 mm), umplut cu un material absorbant. Până în prezent am testat filtre cu cărbune activ, cu spumă de mare şi filtre din lemn de balsa. În afara acestor filtre care se montează în muştiuc, mai sunt şi cristale de siliciu ce se pun pe fundul vetrei pipei înainte de umplerea cu tutun. Din câte am auzit, ar mai exista încă cel puţin două tipuri de filtre de 9 mm – umplute cu bucăţele de gips, respectiv cristale de siliciu ; cu aceste filtre (de-a dreptul exotice) nu am avut plăcerea de a mă întâlni.

Un filtru bun trebuie să îndeplinească câteva condiţii : să filtreze fumul de particulele grosiere, să absoarbă umezeala (care la pipă, spre deosebire de narghilea, nu este de dorit), să permită o bună circulaţie a fumului şi să nu îi schimbe gustul/aroma.

Filtrele cu carbon sunt corecte, îşi fac treaba bine şi nu dau coloraţii fumului.

Când am folosit pentru prima oară un filtru cu spumă de mare am fost puternic impresionat, credeam că am descoperit cea mai bună soluţie. Din păcate, încă înainte de a-mi termina prima pipă, aveam deja indoieli – parcă, spre sfârşit, optura puţin circulaţia fumului şi îi dădea o uşoară notă aparte.

Filtrele de balsa apar sub forma unor cilindrii brăzdaţi de şanţuri prin care trece fumul, astfel se asigură creşterea suprafeţei de contact, care cu cât este mai mare, cu atât filtrul este mai performant. Lemnul de balsa este poros, aproape ca un burete, de aici rezultă capacitatea sa de absorţie. Fără a avea eficienţa filtrelor cu cărbune activ, filtrele din lemn de balsa îndeplinesc funcţia pentru care au fost făcute. Unii fumători de pipă le preferă, considerându-le drept cea mai noninvazivă metodă de filtrare. Deşi prospectul acestor filtre arată că ele pot fi folosite de 3-4 ori, eu după a doua pipă am aruncat filtrul, era îmbâcsit şi nu mirosea chiar apetisant (asta deşi îl spălasem şi îl lăsasem la uscat).

Dintre cele trei filtre, eu le prefer pe cele cu carbon activ şi pentru a avea meniul complet folosesc şi cristale de siliciu în vatra pipei. Consider că cea mai bună soluţie ar fi una hibridă – filtre cu siliciu şi cărbune activ, sau alte combinaţii.

Nu pot încheia fără să spun că mulţi fumători grei preferă să nu folosească filtre sau orice alte găselnite din această categorie. Eu, însă, prefer artificialul – un fum uşor şi cât mai cremos.

Balsa denicool

4 comentarii la “Filtre pentru pipă

  1. mrg spune:

    Util si complet post, felicitari!
    Eu unul am renuntat la a mai folosi filtre, ce-i drept, insa multi le prefera. Utilizez adaptoare, care nu au un rol activ in filtrare, ci doar reduc debitul tirajului.
    Apropo – cred ca ceea ce numesti tu condensator este acel dispozitiv metalic care ar fi trebuit sa raceasca fumul, respectiv un racitor (nu am verificat daca asa se numeste, insa rolul acesta este). Cat de bine reuseste un asemenea dispozitiv sa se achite de rol eu nu am reusit sa ma conving, insa m-am convins de faptul ca reuseste sa faca exact ce zici tu – condens, respectiv umezeala in pipa pe care nu poti sa o elimini cu o perie, pt ca nu o lasa sa treaca… condensatorul! Am avut si eu pe pipa asa ceva, dar am renuntat rapid la ele. (Citeam pe undeva insa ca francezii prefera pipele cu „condensator”.)
    In alta ordine de idei, un astfel de post-articol ar fi bine-venit pe forum (http://forum.pipabucuresti.ro). Cu alte cuvinte, te invit sa-l publici (si sa te inscrii, in mod indirect, daca nu cumva ai facut-o) 😉

  2. Cinabru spune:

    Si eu folosesc balsa, singurele cu care ma inteleg foarte bine. Sau adaptor in loc de filtru.

  3. lascaris spune:

    mrg, multumesc pentru aprecieri. Nici eu nu sunt sigur ca respectiva piesa metalica s-ar numi condensator, dar, asa cum ai spus, asta face (am auzit aceasta denumire la un pipar cu ceva mai multa experienta, asa ca in lipsa unui termen consacrat, l-am numit si eu condensator).
    De inscris nu sunt inscris pe forum, daca vrei, insa poti prelua articolul si il poti posta tu in locul meu.

    Cinabru, din cate am vazut, tu ai virat-o spre tutunuri naturale si latakii, iar fumatorii de asa ceva, am observat ca prefera sa nu foloseasca filtru.

  4. George Tismana spune:

    Vreau sa întreb de câte ori se poate folosi un filtru carbon Valencia la fumat ?

Lasă un comentariu